داتیس خواجه ئیان؛ سیاوش صلواتیان؛ شقایق کلی؛ توحید سلطانی
چکیده
پلتفرمها در قالب بهروزرسانی امکانات و قابلیتها تغییرات سبک زندگی کابران پلتفرمها را تسهیل میکنند و با توجه به اینکه، رسانههای جدید ابتدا با ظهورشان و سپس با ارائه امکانات جدید به لذت تازهای منجر میشوند، بنابراین، شناخت انگیزههای بومیان دیجیتال در استفاده از امکان هشتگگذاری ضروری است. هدف این تحقیق، بررسی هشتگهای ...
بیشتر
پلتفرمها در قالب بهروزرسانی امکانات و قابلیتها تغییرات سبک زندگی کابران پلتفرمها را تسهیل میکنند و با توجه به اینکه، رسانههای جدید ابتدا با ظهورشان و سپس با ارائه امکانات جدید به لذت تازهای منجر میشوند، بنابراین، شناخت انگیزههای بومیان دیجیتال در استفاده از امکان هشتگگذاری ضروری است. هدف این تحقیق، بررسی هشتگهای پرکاربرد و میزان استفاده از این هشتگها توسط بومیان دیجیتال و در ادامه آن، شناسایی انگیزههای هشتگگذاری بومیان دیجیتال در اینستاگرام است. بنابراین، در قدم اول، از طریق دادهکاوی هشتگهای پرکاربرد 534 نفر از بومیان دیجیتال در طی یک ماه جمعآوری شد و سپس از طریق مصاحبه نیمه ساختیافته با 20 نفر از بومیان دیجیتال، انگیزهها و الگوهای رفتاری این نسل شناسایی شد. طبق یافتهها، 15097 هشتگ از پستهای 534 کاربر اینستاگرام استخراج شد که «nice»، «jzb»، «best» و «awli» پرکاربردترین هشتگها بودند. انگیزههای استفاده از هشتگها شامل تعلقداشتن، اجتماعیبودن، جلب توجه، کسب اطلاعات، محبتکردن، مستندسازی موقعیتها و ابراز هویت شخصی است. بروز لذتها و انگیزههای جدید ناشی از هشتگ از نگاه کاربر و جامعه و سهولت استفاده از دیدگاه نرمافزاری نهایتاً به ظهور سبک زندگی جدید کمک میکند که بومیان دیجیتال از رهگذر استفاده از این امکان، به بازآفرینی هنجارهای دنیای واقعی در دنیای مجازی میپردازند.
سیاوش صلواتیان؛ مصیب علی اکبرزاده آرانی؛ عباس ناصری طاهری
چکیده
هدف این مقاله مطالعه تطبیقی عملکرد رسانههای جمعی در جریان خبریای است که رسانههای اجتماعی پیرامون خبر فوت مرتضی پاشایی ایجاد کردند. 9 سایت خبری یا خبرگزاری برتر انتخاب و مطالب آنها در سه بازه زمانی پیش از فوت، از زمان فوت تا تشییع و هفته پس از تشییع تحلیل شد. همچنین نیمصفحه اول 24 روزنامه پرتیراژ کشور بررسی شد. از بین بخشهای ...
بیشتر
هدف این مقاله مطالعه تطبیقی عملکرد رسانههای جمعی در جریان خبریای است که رسانههای اجتماعی پیرامون خبر فوت مرتضی پاشایی ایجاد کردند. 9 سایت خبری یا خبرگزاری برتر انتخاب و مطالب آنها در سه بازه زمانی پیش از فوت، از زمان فوت تا تشییع و هفته پس از تشییع تحلیل شد. همچنین نیمصفحه اول 24 روزنامه پرتیراژ کشور بررسی شد. از بین بخشهای خبری صداوسیما نیز پنج بخش خبری و شبکههای ماهوارهای خبری، بیبیسی فارسی، منوتو و صدای آمریکا به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. سپس روند جریانسازی خبری استخراج و اقدامات هر یک از رسانهها در مقاطع مختلف این جریان خبری مشخص گردید. برای تحلیل دادهها از دو روش تحلیل مضمون برای شناسایی مضامین و از روش تحلیل محتوای کمی برای شمارش واحدهای موجود در متن پیامها استفاده شد. بر اساس یافتههای این پژوهش سبقت رسانههای اجتماعی بر رسانههای جمعی در این جریانسازی خبری مشهود است. در موج اول، رسانههای اجتماعی پیشتاز بودند. در موج دوم، رسانههای جمعی سعی کردند، عقبافتادگی خود را از این حجم عظیم خبری جبران کنند و بهسرعت وارد شده و تلاش نمودند با موج اول همراهی کنند. اما سرعت حوادث باعث میشود ابتکار عمل از دست رسانههای جمعی خارجشده و هیچ رسانهای نتواند در موج سوم به مدیریت مطلوب جریان خبری خود بپردازد. موج تولید محتوا در شبکههای اجتماعی، رسانههای جمعی را غافلگیر میکند و سایتهای خبری با پوشش همهجانبه خبری موضوع پاشایی، بیش از اینکه به فکر جهتدهی به افکار عمومی باشند، به فکر جذب یا نگهداشتن مخاطبان خود هستند.
فاطمه عظیمی فرد؛ سیاوش صلواتیان؛ علیرضا عمادالدین
چکیده
هدف این مقاله مقایسه تطابق محتوایی عکس و متن اخبار در وبگاه شبکه های خبر، العالم و پرس تی وی است. در راستای این هدف، برای تحلیل نشانهشناسانه تصاویر از الگوی نشانه پیرس (نماد، نمایه و شمایل)، برای تحلیل گفتمان تصاویر از الگوی کرس و ونلیوون (فاصله اجتماعی، زاویه اجتماعی و تعامل اجتماعی)، برای تحلیل متن خبر از الگوی نشانهشناسی متنِ ...
بیشتر
هدف این مقاله مقایسه تطابق محتوایی عکس و متن اخبار در وبگاه شبکه های خبر، العالم و پرس تی وی است. در راستای این هدف، برای تحلیل نشانهشناسانه تصاویر از الگوی نشانه پیرس (نماد، نمایه و شمایل)، برای تحلیل گفتمان تصاویر از الگوی کرس و ونلیوون (فاصله اجتماعی، زاویه اجتماعی و تعامل اجتماعی)، برای تحلیل متن خبر از الگوی نشانهشناسی متنِ رولان بارت (دلالت صریح، دلالت ضمنی و اسطوره) و برای بررسی ارتباط تصاویر و متن نیز از الگوی بارت (لنگرگاه و بازپخش) بهره گرفته شد. جامعه این پژوهش اخبار وبگاه شبکههای خبر، العالم و پرستیوی طی دو ماه آذر و دی 1394 بود. پس از دو مرحله گزینش و از بین 664 خبر، به صورت نمونهگیری هدفمند تعداد 30 خبر (10 خبر از هر سایت) انتخاب و تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که در نمونههای بررسی شده، وبگاه شبکه پرس تی وی عملکرد بهتری در زمینه کاربرد عکس دارد. وبگاه شبکه العالم که نسبت به وبگاه شبکه پرستیوی در کاربرد عکس کمی ضعیف تر عمل کرده است، با اختلافی اندک در رتبه دوم قرار دارد و در انتها وبگاه شبکه خبر قرار دارد که عملکردی بسیار ضعیف در کاربرد عکس در اخبار از خود نشان داد. همچنین بر اساس یافته های پژوهش مشخص شد که 16 خبر از 30 خبری که مورد تحلیل قرار گرفتند (تقریباً نیمی از اخبار) دارای تطابق عکس و متن خبر هستند، در 8 خبر به طور کامل عدم تطابق عکس و متن خبر مشاهده شد.
عبدالعلی علی عسکری؛ سیاوش صلواتیان؛ محمد حسین اقبال دوست
چکیده
جایگاه تلویزیون که تا پیش از این بیشترین سهم را در سبد مصرف رسانهای مخاطبان داشت، حالا با تحولات سریع حوزه رسانههای نوین به جد در معرض تهدید است. هدف اصلی مقاله حاضر شناسایی راهکارهایی برای استفاده از ظرفیتهای پهنباند در ارتقای جایگاه تلویزیون در سبد مصرف رسانهای مخاطبان است. برای شناسایی این راهکارها با استفاده از روش دلفی ...
بیشتر
جایگاه تلویزیون که تا پیش از این بیشترین سهم را در سبد مصرف رسانهای مخاطبان داشت، حالا با تحولات سریع حوزه رسانههای نوین به جد در معرض تهدید است. هدف اصلی مقاله حاضر شناسایی راهکارهایی برای استفاده از ظرفیتهای پهنباند در ارتقای جایگاه تلویزیون در سبد مصرف رسانهای مخاطبان است. برای شناسایی این راهکارها با استفاده از روش دلفی کلاسیک به خبرگان حوزه علوم ارتباطات و متخصصانی که در زمینه رسانههای بر بستر پهنباند خبرگی نظری و یا تجربی داشتند، رجوع شد. 21 نفر از ایشان با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش دلفی در سه دور اجرا شد که در مرحله اول از طریق روش مصاحبه عمیق و در مراحل بعدی به کمک پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات مورد نیاز گردآوری شد. نهایتاً اعضای پنل دلفی درباره 21 راهکار که در 5 بخش «محتوایی»، «مدیریتی»، «تکنیکی»، «خط مشی گذاری» و «تجاری- اقتصادی» طبقهبندی شده بودند، به اجماع نظر رسیدند. از مهمترین راهکارهای محتوایی شناساییشده میتوان به «تولید محتوای مختص فضای مجازی» و «تغییر در مدل خبررسانی»؛ از مهمترین راهکارهای مدیریتی به «مخاطب شناسی بستر پهنباند» و «ارتقای سطح سواد رسانهای کاربران»؛ از مهمترین راهکارهای تکنیکی به «تحول در حوزه آرشیو» و «استفاده از ظرفیت بازخوردگیری برای واکاوی ویژگیهای کاربران»؛ از مهمترین راهکارهای خط مشی گذاری به «تنظیم مقررات روشن» و «تعامل بازیگران حوزه پخش فراگیر صوت و تصویر در فضای مجازی» و از مهمترین راهکارهای تجاری- اقتصادی به «خلق ارزش افزوده برای فروش محصولات بیشتر» و «ایجاد بستر مناسب برای فروش محصولات» اشاره کرد.
سیاوش صلواتیان؛ عبدالعلی علی عسگری؛ حنانه احمدی
چکیده
امروزه سازمانهای رسانهای جهان در تلاشاند تا از ظرفیت رسانههای نوینِ همگرا در جهت جذب و نگهداشت مخاطبان خود بهرهجویند. تلویزیون پروتکل اینترنتی[1] یکی از انواع اینگونه رسانهها است. بهکارگیری رسانههای نوین، به مدلهای جدید ارتباطی نیاز دارد. با شکلگیری مدلهای جدید ارتباطی، ساختارهای سنتی در سازمانهای رسانهای ...
بیشتر
امروزه سازمانهای رسانهای جهان در تلاشاند تا از ظرفیت رسانههای نوینِ همگرا در جهت جذب و نگهداشت مخاطبان خود بهرهجویند. تلویزیون پروتکل اینترنتی[1] یکی از انواع اینگونه رسانهها است. بهکارگیری رسانههای نوین، به مدلهای جدید ارتباطی نیاز دارد. با شکلگیری مدلهای جدید ارتباطی، ساختارهای سنتی در سازمانهای رسانهای دیگر پاسخگو نیستند و باید به دنبال طراحی و پیادهسازی ساختارهای سازمانی جدید بود. هدف اصلی این مقاله ارائه ساختار سازمانی مناسب و بومی برای «تلویزیون پروتکل اینترنتی» در سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است. برای این منظور در مرحله اول ساختار سازمانی در سیزده اپراتور مهم تلویزیون پروتکل اینترنتی در دیگر کشورها مطالعه تطبیقی شد. پسازآن با رویکرد کیفی و از طریق روش مصاحبه عمیق دادهها جمعآوری و تحلیل گردید. مشارکتکنندگان در این پژوهش شامل دو گروه اساتید و متخصصان صاحبنظر در حوزه رسانههای نوین و ساختارهای سازمانی و مدیران درگیر در اجرای پروژه ملی تلویزیون پروتکل اینترنتی در سازمان صداوسیما بودند که از بین آنها به روش هدفمند و گلوله برفی نمونهگیری انجام شد. بنا بر نتایج این پژوهش، بهمنظور اجتناب از ایجاد سلسلهمراتب سازمانی دستوپا گیر، بهترین شیوه استقرار تلویزیون پروتکل اینترنتی در ایران، ایجاد یک ستاد مرکزی است. این ستاد مرکزی که متشکل از سازمانهای تأمینکننده حلقههای زنجیره ارزش تلویزیون پروتکل اینترنتی است، بهصورت یکپارچه از سوی سازمان صداوسیما مدیریت میشود. بهواسطه حضور این سازمانها در ستاد مرکزی و تعاملات بین آنها، مناسبترین ساختار بین سازمانی این ستاد مرکزی ساختار شبکهای و مناسبترین ساختار درونسازمانی آن ساختار ماتریسی است.